10. přednáška

2. října 2010 v 0:53 | studenties (rybiczka86) |  USL (J. Novotný)
Čtenář

- vnímatel díla, divák, RECIPIENT→ provádí recepci díla
- APERCEPENT→ apercepce díla
- čtenář je součástí komunikačního procesu
- potencionální čtenář je součástí struktury textu
- čtenářova psychika(od dob strukturalismu)
- od 2. poloviny 20. století se zdůrazňuje vazba dílo - čtenář / čtenář - dílo
- praktické přístupyke čtenáři → souvisí s knižním trhem a ekonomikou (co vydávat, za jakou
cenu, pro jaký čtenářský segment → Román pro ženy [pro muže])
- čtenáři bývají ovlivňováni reklamou

1) psychologický přístup
- sledujeme: proces vnímání literárního díla (v rovině denotátu i konotátu)
- psychickou připravenost s ohledem na vývoj člověka (věk)
- Otakar Chaloupka - Rozvoj dětského čtenářství - 1982
a) intenzita četby→ povrchní
→ poctivá
→ rychlá, pomalá

b) pravidelnost četby→ pravidelně
→ nárazově
→ pod tlakem

c) obsahovost- jak čtenáři vnímají obsahy? → informativně, esteticky, výchovně, relax při četbě...
- psychologie lidských typů - extrovert, introvert
- Milan Nakonečný - Psychologie čtenáře
5 základních motivačních funkcí
funkce instrumentální- získávání vědomostí, instrument k něčemu
funkce prestižní- musím si něco přečíst, abych ve společnosti nevypadal jako
blbec :D
afirmativní četba- upevňuje přesvědčení, argumentace názorů x může ale
vyvolat i pochybnosti
estetická četba- hledá určitý estetický prožitek (obálka, text...)
rekreační četba- relaxace, odpočinek

motivace výběru četby čtenáře- závisí na věku, vzdělání, pohlaví, pracovní a sociální zakotvenosti, žánrech a literárních druzích, oblíbenosti nebo neoblíbenosti autora, tématice, reklamě, módních záležitostech...

čtenářské návyky:
1) kde čtou(u stolu, v obývacím pokoji, v ložnici, v posteli, u jídla - to se nedoporučuje, v dopravních prostředcích, na WC)
2) jak čtou(ve stoje, v leže, v sedě, za chůze)
komunikace s knihou → To snad nemyslíš vážně?! :D
3) způsob četby- kontinuálně, na přeskáčku; čtenáři, kteří čtou poslední řádky textu, než si přečtou
celou knihu



sociologistický přístup ke čtenáři
- řeší problematiku sociálních skupin
- čtenář je vnímán ze sociálního prostředí (venkov, město, rodina, práce...)
- provádí se sociální výzkumy
- tendence mít sociologicky zmapované čtenáře
- je důležití čtenářská zkušenost, která pramení ze znalosti prostředí (škola → romány ze školního
prostředí)
- znalosti a vzdělání → důležité k interpretaci díla

Umberto Eco:
1) čtenář odhaluje významy textu
2) je pod očekáváním → jeho očekávání je buď naplněno nebo nenaplněno, souvisí s prostředím a
psychikou
3) čtenář má tendenci identifikovat se s hrdinou (ať už je hrdina kladný nebo záporný)
! lyrický mluvčí nezaměňovat s autorem!!!
4) čtenář podléhá DESINTERPRETACÍM → nepochopení díla

Aleš Haman hovoří o Transhistorické-intersubjektivní komunikaci(TIK): je třeba tuto komunikaci pěstovat četbou ve školství a odborným studiem
TIK →


TIK




Transhistorická komunikace - komunikace přes propast věků - jednotlivci spolu komunikují přes dílo
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama