1. Pedagogické přístupy ke vzdělávání v informační společnosti

1. října 2010 v 0:28 | studenties (rybiczka86) |  ITV (V. Vrbík)
  • Instruktivní přístup
  • Konstruktivistické pojetí výuky
  • Kanbarin

Instruktivní přístup = tzv. klasické vyučování
- založen na behaviorálním způsobu vzdělání (behaviorální způsob = tvorba prostředí, která předkládají studentům učivo v předem vytvořené struktuře a formátu)
- možnost vyhledávat si informace je minimální
- obvykle založeno na vnějším řízení (zjednodušeně řečeno: předkládání informací a úkolů s poskytováním okamžité zpětné vazby, která informuje uživatele o správnosti řešení úkolu)

učební proces závisí závisí zejména na:
  • přípravě tzv. elementární výukové interakce (podnět, reakce, odezva)
  • výkladových a podnětových obrazovkách (s úkoly pro žáka)
  • v odezvách systému na předpokládanou reakci (zpravidla formou obrazovek)
Z pedagogického hlediska pak kvalita výuky silně závisí na možnosti vyhodnocení reakcí žáka a celkového adaptivního přístupu k učící se osobě. V tomto ohledu mohou být využity tzv. inteligentní výukové systémy (Intelligent Tutoring Systems), které jsou založeny na podrobné analýze chyby včetně přizpůsobení se zjištěné znalotní úrovně studenta.


instruktivní přístup



Konstruktivistické pojetí výuky = zdůrazňuje potřebu využití metod založených na aktivizaci a spolupráci žáka -> metody, které stimulují žáka, aby své znalosti získával aktivní činností a komunikací, nikoli aby je pasivně přijímal. Rozvíjí se tak schopnosti komunikovat, spolupracovat a aktivně se vzdělávat i mimo školu. Tento způsob vyučování lze také charakterizovat přívlastkem "otevřený" a technologie, které jej podporují, jako "otevřené technologie"

hlavní aspekty:
  • stimulace a vytváření kooperativních prostředí výuky, která umožňují realizaci principů kognitivní psychologie
  • podpora vysokých aktivit žáka při vyhledávání souvislostí mezi poznatky, a to zejména ve spolupráci s ostatními žáky
  • proces vlastního učení a konstrukce poznatků probíhá víceméně samostatně. Učitel, a podobně i technický systém, v tomto procesu působí pouze v poradentské roli, případně v roli pomocníka a nástroje při hledání nových informací a souvislostí
  • často se zde využívá projektový přístup k výuce, který překračuje úzké zaměření na jednotlivé předměty

hlavní nástroje v oblasti konstruktivistického pojetí výuky
  • systémy pro vyhledávání informací (multimediální encyklopedie, databáze a internetové vyhledávače)
  • nástroje komunikace (elektronická pošta, elektronické konference, videokonference nebo virtuální prostředí -> slouží ke zkvalitnění a zrychlení komunikace a kooperace mezi účastníky)

konstruktivistické pojetí



Kambarin
(Japonský model učení)

vyznačuje se:
  • Každý by se měl učit vždy jen to, co zrovna potřebuje a teprve tehdy, když to potřebuje.
  • Podobnost klasickému ekonomickému tržnímu systému.
  • Pro klasický vzdělávací proces nedospělých žáků, včetně školských zařízení, je tato úvaha (zatím) naprosto nepřijatelná -> v dnešní době je tento model používán především k výuce dospělých studentů, tedy k dalšímu rozvoje osobnosti
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama